Pages

Tuesday, 15 December 2015

Jimmy was NOT named in the diary

He couldn't have been could he ? Not if you believe what the BBC's press officer at the time said that is. He appeared in the Panorama What the BBC Knew, in November 2013. The presenter, Sheila Jofre began by accusing the BBC of turning "a blind eye .... " and allowing Savile to "get away with it unchecked for 50 years"

First up, the 'professor of pop' Paul Gambacchinni who proceeded to peddle in-house Savile gossip, proclaiming :
PG  "How did one man, con the entire society ?" 

We're told that PG "worked in an office next door to Savile's Travel's London base", presumably the studio where he did the voice-overs. Gambo was told sinister tales of the road by production assistants. 
"We were told he'd go off with an institutionalised young woman" 
And it wasn't just lowly production  assistants who 'gossiped openly. Gambo incriminates a Senior member of the crew too.

PG "I'm sure he regrets it now. He had a big mouth, he would talk to the record company promotion people about things that went on in the caravan"

Next up one Rodney Collins, described as a Press Officer at the BBC from 1971 to 1974 who claims to have this conversation  with Douglas Muggeridge in 1973.

"Look, I've heard rumours .... and perhaps some problems with underage girls. Do you know anything about this ? And I said I heard NOTHING Douglas.
He even asked his pals in Fleet Street.
"They said the same, they'd heard rumours about JS. But they know of no inquiries going on by their newspapers, and they'd certainly NOT heard of any Police interest "
Now, would be a good time to give you readers a bit more information about the huge scandal happening in those same three years Collins was press officer for the BBC

https://vimeo.com/52079376

The BBC Payola story hit the headlines in February 1971. Four days before Samantha Claire McAlpine's suicide, the Mirror published this


Mr Collins would have been aware of any incriminating evidence against Savile, had any surfaced in 1971/2 ? Do the people who make these silly films think we are stupid ?

Funnily enough, Mr G was pretty well up on the Payola scandal in 1973. Here's what he wrote back then 





Nineteen months of inquiries .. interviews of naerly 1000 persons ..' So what happened ?


Result ? Turner was 'immediately dismissed' by the BBC

Another immediate sacking. Next, sex 

Here's how the story was reported in Billboard Magazine in February 1971. Here, we see Ms Squires fighting back issuing a writ against the screws

Note, how the screws says it will furnish the BBC with evidence 'at every stage of the newspaper's investigations'. Not according to Mr Neil it didn't ! Criminal charges ensued, here's what happened

Dorothy was acquited as was radio producer Jack Dabbs.


And, yes she won damages from the screws. Well done Mam - from her BBC obituary 

NINE people had been charged by May 1973 


One woman was at the heart of the story, singer Janie Jones. She was sent for trial after a magistrates hearing on the 19th July 1973. 
On the 10th January 1974 a disc jockey gave evidence at her trial. And no, it wasn't Jimmy Savile. It was a man referred to as 'Mr T'. 
I've no idea if it was reported at the time, but in 2004, Louis Barfe named one disc jockey who had attended Ms Jones's orgies in his book 


 'one DJ (name removed by me) explained his presence at one of Jones's orgies by saying that he was 'always on the lookout for new songs' and Jones's husband just happened to be a songwriter' 

The only 'celebrity' if you could call her that, convicted as a result of the 19 month, 29 detective, Police investigation, was Janie Jones herself. 
 Her two male co-defendants walked free 

And, it appears that many of Ms Jones's clients were of a slightly higher social standing than any old disc jockey from the BBC. 

Facts that rankled Paul Foot, a committed supporter of the underdog, especially where the 'establishment' was concerned. He believed that her jail sentence of 7 years was too harsh. He duly named the 'Mr Y' referred to in evidence, and was later fined.




From Streets of Sin 




And still, no mention of Jimmy Savile in any of this ? Until forty years later that is ! 

Where (or WHO) do they get this shit from ? An ex 'BBC source' perhaps 


http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/crime/jimmy-savile/9623109/Jimmy-Savile-Secret-of-BBCs-first-sex-scandal.html

16 comments:

  1. More on "Mr T" on this somewhat entertaining podcast...
    http://wordpodcast.co.uk/2015/05/24/word-podcast-235-johnnie-walker/

    ReplyDelete
    Replies
    1. and - as it happens - the day he gave evidence his one and only stint at hosting TOTP was tx'd.

      Delete
    2. Thanks for putting me out of my misery, Chris! (Now what about a podcast re 'Lord Y/B'?!?)
      Well worth a listen just for the tale about the Rollers, Tony Blackburn & a womble, although there are several really funny recollections.

      Delete
    3. Blimey Chris first time I've heard of Johnny Walker in all this. When was this recorded ? He went on to slag Jimmy off later didn't he ?

      Delete
  2. Jesus wept, either Peter Jukes is a worse researcher than Digger Davies or we've all had this story wrong from the start:

    "In 1971 the News of the World accused some of the young dancers in the audience of BBC One's music show Top of the Pops of 'promiscuity' too and claimed Samantha MacAlpine [sic], aged 15, had a leather-bound book which would expose the scandal. MacAlpine [sic] committed suicide the day after the story was published."

    From his book The Fall of the House of Murdoch

    P.S. Off my chest - Digger Davies' claimed lifetime obsession in 'unmasking' Savile, even keeping a 'dossier' as a kid (for Christ's sake!), apparently didn't stop him from getting Donna Scarff's name wrong, nor discovering that she had later appeared on Savile's show, the man who he wishes us to believe had been named by Donna herself; given that the McAlpine-case was widely reported it is hard to fathom why he would not have made some effort to speak to those involved, rather than just relying on ancient tabloid crap (and not even doing THAT well).

    ReplyDelete
  3. DIRTY DIGGERS’ DEADLY DIARIES
    "Whereas a real threat to the well-being of the world and its people is Rupert Murdoch, as I first discovered long ago.
    These days, Murdoch’s war-mongering is compulsive and his disregard for human wreckage is both calculated and global; but in the beginning, what marked his output was a casual (and sometimes fatal) disregard for the frailties of humans.
    Murdoch’s rise to power took off in Sydney in 1964, when he acquired an afternoon tabloid, the Daily Mirror. On March 12, the Mirror front paged a report on “promiscuity” among the pupils of a city high school, which was based on the contents of a young girl’s diary. The resulting uproar led to the diarist and a fellow student being expelled from school. A job well done.

    That’s where the story ended as far the Mirror was concerned, though not for those involved. The 13 year old schoolboy named in the diary, Digby Bamford, was found hanging from his backyard clothesline, having committed suicide. This news was “cordoned off” from public consumption. Even rival papers kept the secret, until a disgruntled Murdoch journalist tipped off an independent magazine. The author of the “school sex” diary was examined by a doctor from the Child Welfare Department and found to be a virgin.

    During an interview years later, I reminded Murdoch of this event and his reaction was sharp: “Don’t you ever make mistakes?” Of course I do. Many. After acquiring the News of the World in London in 1971, Rupert discovered another diary, while he was campaigning against a popular BBC TV show, Top of the Pops. His paper accused its stars of “promiscuity” with young dancers in the audience. One of these was Samantha MacAlpine, aged 15, whose “leatherette bound book”, according Murdoch’s news desk, “could well blow wide open the scandal at the BBC”. The day after this report, Samantha MacAlpine committed suicide.

    The News of the World tried to cover itself with the headline, THIS GIRL WAS A VICTIM … NOW SHE IS DEAD, but the coroner stated that Samantha’s diary was “pure fantasy…. unconnected with reality”, (like much Murdoch journalism). A Scotland Yard officer accused the paper of being “ludicrous and irresponsible”. As is the Murdoch style, the evidence from the inquest was kept from the readers. Also suppressed was the statement of the forensic pathologist, that in his opinion, Samantha had died a virgin."

    Pathologist's suppressed report...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, hell. What a sorry tale.
      Great digging guys and gals!

      Delete
    2. Indeed, a tragic tale about which I'm beginning to feel quite angry, to be honest.

      It's interesting to see the same story manipulated for different ends - Jukes' pre-Savile anti-Murdoch angle versus Murdoch's anti-BBC attack (now taken up by The Mail, etc.).

      Jukes seems to have lifted his story from the widely-difunded 'CounterPunch' article (I saw versions translated into French, Spanish & Italian yesterday) complete with mis-spelling Claire's surname; however, he has now thrown his lot in with the Exaro/Meirion Jones-type crowd who are more interested in attacking the BBC than, apparently, the gutter press.

      (Exagerro's recent shindig had poor ol' Dirty Hencke - live on stage! -sandwiched between Herr Flick & the editor of The Sun, and of course he occasionally shares a byline with that ex-NOTW bloke with a penchant for Wetherspoon's meal-deals... We continue to await their promised Savile 'n' Heath story!)

      I forgot to mention yesterday in my 'chest clearing' re Digger Davies that what got my dander up was searching for something else & finding a reference to HIS rubbish book in ANOTHER book; not even about Savile, Davies was referenced in a scholarly way that will cement HIS version of events for the ages as being 'authoritative', when it plainly is not.
      (Grrr, can't find it now... maybe it was just a horrible dream!)

      Then we had Davies' crap being used as source-material for a history re-writing play from Maitland which was lauded by Meirion Jones; around and around it goes, a clique of bullshitting frauds peddling lies. Bah!
      (Sorry - bad mood today, with desires of having a NOTW-archive close at hand.)

      Delete
    3. Bandini can you send me any link you have to the NOTW archive if u can. By email please !! Would be good to see what they said in that first (21st Feb 1971) piece and just after/before CM inquest (8th April 1971)

      Delete
    4. Rabbitaway, I've sent an email but I may have been looking at no-longer-functioning resources earlier (even the link to the News International archive gets redirected). A trip to the British Library may be called for, but I'm not absolutely sure of what's on offer there now (as it, too, has changed recently).

      (The March 28th 1971 edition would be interesting too, - from the day before she died.)

      Delete
    5. Thank you B ur a gem. I'm sure Jimmy's family and friends will be chuffed to know that people like you and Misa exist. X

      Delete
  4. Replies
    1. Shit, ludicrous & irresponsible...

      I'm not sure if we've already heard the following words from the police at the inquest or not, or if it was only the foreign press who included them in their reports. Just in case:

      "And to suggest that she died because of her involvement with any person mentioned in the diary, or was a victim in any way, is ludicrous and irresponsible."

      'BBC controversy - Scandal speculation squashed'

      Delete
    2. Bandini, I came across that Prince Citizen thing but didn't include it because I haven't a clue who he or what, his publication is ! Interesting though well done

      Delete
    3. It seems to be legit - a Canadian newspaper that is still on the go: Wiki

      Delete